Dinlendirilmeyen kurban eti sindirim problemlerine yol açabiliyor

Bayramların en sevilen ritüellerinden biri de sevdiklerimizi birleştiren göz alıcı sofralardır. Çeşit çeşit yemeklerin ve tatlıların olduğu bayram menüleri her yıl özenle hazırlanır. Kurban Bayram?
YAŞAM SAĞLIK 16.07.2021 17:53:00 0

Uz. Dyt. N. Sinem Türkmen, Kurban Bayramı için sağlıklı beslenme önerilerinde bulundu. 

 

KURBAN ETİ ODA SICAKLIĞINDA 12 SAAT DİNLENDİRİLMELİ

 

Kurbanlık hayvan kesilirken, solunumun durmasıyla kaslardaki oksijen ve enerji tükendiği için kasların gevşeyemediğini belirten Uz. Dyt. N. Sinem Türkmen, “Bu nedenle, kasların kasılı olmasından kaynaklı ‘Rigor Mortis’ adı verilen ölüm katılığı gerçekleşebilmektedir. Eğer kesilen kurban etleri, hemen buzluğa konursa, rigos mortis katılığı devam edecektir. Bu nedenle etleri tüketmeden veya saklamadan önce mutlaka 12 saat oda sıcaklığında dinlendirmek gerekmektedir. Rigos mortisin geçmesini beklemeden tüketilen etler hazımsızlık gibi mide-bağırsak problemleri yaratmaktadır” dedi.

 

ETİ ÇOK YÜKSEK SICAKLIKLARDA VE UZUN SÜRE PİŞİRMEYİN

 

Uz. Dyt. N. Sinem Türkmen, önerilerini şöyle sıraladı: Tava, ızgara veya buharda pişirme yöntemleri tercih edilmelidir. Kanserojen maddelerin oluşumunu azaltmak için, etler çok yüksek sıcaklıkta ve uzun süre pişirilmemelidir. Mangalda pişirme yapılacak ise; önce mikrodalgada ön pişirme uygulanmalı ve et suyu uzaklaştırıldıktan sonra ızgara işlemine geçilmelidir. Etlerin, antioksidan kapasitesi yüksek baharatlar (zerdeçal, zencefil, biberiye, karabiber vb.)sirke, limon suyu gibi C vitamininden zengin asitli sıvılar ile marinasyonu yapılarak ısıyla teması kesilmelidir. Marinasyona şeker içeriği yüksek maddeler ve yağ eklenmemelidir. Etin fazla pişmekten yanmış yerleri varsa, tüketilmeden önce mutlaka yanık kısımlar kesilip atılmalıdır. Etler buzdolabında +4 / +7derecede buzdolabında uygun ambalaj veya yağlı kâğıda sararak 2-3 gün, derin dondurucuda ise (-180C) en fazla 3-4 ay saklanmalıdır.

 

BAYRAMI KAHVALTISI SEBZE VE MEYVE AĞIRLIKLI YAPILMALI

 

Kurban Bayramı’nda yemeklerin et ağırlıklı olduğunu söyleyen Uz. Dyt. N. Sinem Türkmen, “Bayramda fazla et tüketiminden dolayı hayvansal gıdalardan gelen doymuş yağ ve kolesterol alımı yüksek olacağı için, sabah kahvaltısı ve ara öğünler sebze-meyve ağırlıklı olmalıdır. Örneğin güne süt ya da yoğurt ile hazırlanmış, meyveli bir kase yulafla başlamak kan şekerini dengeleyecek ve tok tutacaktır. Sonrasında akşam yemeğine kadar açlık çekilmemesi için mutlaka meyve ve çiğ kuruyemişler ile ara öğün yapılmalıdır. Böylece gün içerisinde daha rahat hissedilerek akşam yemeğinde et tüketiminde aşırıya kaçma isteği duyulmamaktadır” dedi.

 

PORSİYON KONTROLÜNE DİKKAT EDİN VE LOKMALARINIZI İYİCE ÇİĞNEYİN

 

Uz. Dyt. N. Sinem Türkmen “Zengin bayram sofraları geleneğimizin bir parçasıdır fakat çeşit çeşit yemekler, tatlılar özellikle Kurban Bayramı’nda  fazla kırmızı et tüketimi, kilo artışı ve kabızlık gibi mide- bağırsak problemlerine neden olabilmektedir. Bu nedenle tüm lezzetleri, küçük porsiyonlar halinde tüketmekte fayda vardır. Orta boy bir  tabağın yarısı salata veya sebze yemeğinden oluşmalı, diğer yarısı ise et ve karbonhidrata ayrılmalıdır. Aksi takdirde gün boyu şişkinlik ve gaz problemleri yaşanabilir. Ayrıca, yemekler iyice çiğnenerek sindirim sistemine destek olunmalı, günde en az 2,5 lt su tüketimi ihmal edilmemelidir” diye konuştu.

 

TATLININ YANINDA ŞEKERLİ VE GAZLI İÇECEK TÜKETMEYİN

 

Bayramlarda fazla tatlı tüketiminin beslenme düzenini bozarak, aşırı şeker tüketimine bağlı olarak halsizlik, yorgunluk, kilo artışı yapabildiğini söyleyen Uz. Dyt. N. Sinem Türkmen, “Şeker tüketimini dengede tutmak için, ikram edilen yiyecekler; meyve suyu, şekerli gazoz veya limonata ile tüketilmemeli, ayran ya da sade maden suları tercih edilmelidir. Ayrıca, günde maksimum 1 porsiyon tatlı tüketmeli, sütlü tatlılar veya dondurma tercih edilmelidir” dedi.

 

DEMİR EKSİKLİĞİ YAŞIYORSANIZ

 

Uz. Dyt. N. Sinem Türkmen, “Kırmızı et, kaliteli ve emilim oranı yüksek bir demir kaynağıdır. Etlerin yanında C vitamini içeren kaynakların tüketimi ise demir emilimini hızlandırır. Bu nedenle etlerle birlikte bol limonlu, maydanozlu salata tüketmek anemisi olan bireyler için avantaj olacaktır” dedi.

 

Haber / Erdal AYDIN