Toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde arabulucu dönemi başladı    Veliköy’de bir okul donatıldı    Künye    Reklam    Bize Ulaşın    08 Aralık 2021 Çarşamba   
Marmara Haber
  Kapaklı Çerkezköy Saray Çorlu Ergene M.Ereğlisi Hayrabolu Muratlı Süleymanpaşa Şarköy Malkara Türkiye Tekirdağ Edirne Kırklareli
Son Dakika Yazarlar Türkiye Konuşuyor Fotoğraf Galeri WEB TV T Haber E-Gazete Anket Haber Arşiv
 ANA SAYFA GÜNDEM SİYASET EKONOMİ SPOR DÜNYA EĞİTİM KÜLTÜR SANAT YAŞAM SAĞLIK MAGAZİN BİLİM TEKNOLOJİ RESMİ İLAN

Sonbaharda sağlıklı beslenmenin altın kuralları

Vücudumuzu soğuk havalara hazırlama vakti geldi. Sonbaharın gelişiyle birlikte grip benzeri enfeksiyon hastalıklarının çoğalması ve bağışıklığın düşmesi Covid-19 pandemisi devam ederken daha da riskli hale geldi. Prof. Dr. Muazzez Garipağaoğlu; güçlü bir bağışıklık için sağlıklı beslenmenin yanı sıra D vitamininin şart olduğunu ifade ederek “Güneş ışınlarının giderek azalacağı önümüzdeki aylarda D vitamini düzeyinin düşük olması, hastalıklara yakalanma riskini artıracaktır” dedi.

Sonbaharda sağlıklı beslenmenin altın kuralları
  1. Facebook Paylaş

  2. Twitter Paylaş

  3. Google+ Paylaş

Yayın Tarihi: 16.10.2021 16:15 16 Punto 18 Punto 20 Punto 24 Punto

Yaz mevsiminden sonbahara ve kışa geçiş dönemleri nezle, grip, soğuk algınlığı, astım, alerji, romatizma, sindirim sistemi hastalıkları ve depresyon açısından kritik dönemlerdir.  Şimdi değişen havalara ve beraberinde getirdiği sağlık sorunlarına karşı vücudu da hazırlamak, güçlendirmek gerekiyor.

 

BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİ OLUMSUZ ETKİLİYOR

 

Enfeksiyon hastalıklarının sık görüldüğü, sık tekrarladığı ve ağır seyrettiği sonbahar ve kış aylarında, vücudun doğal savunma sistemi olan bağışıklığı güçlendirmek gerektiğini belirten Prof. Dr. Muazzez Garipağaoğlu, beslenme ile bağışıklık sistemi ve enfeksiyonlar arasında doğrudan bir ilişki bulunduğunu, beslenme yetersizliğinin, bağışıklık sistemini baskılayarak enfeksiyon hastalıklarında artışlara yol açtığını, enfeksiyonlar sırasındaki yetersiz beslenmenin de bağışıklık sistemini olumsuz etkilediğini vurguladı.  Sağlıklı ve güçlü bir bağışıklık sistemi için farklı türlerden ve yeterli miktarda besinlerin tüketildiği bir beslenme alışkanlığının esas alınması gerektiğini ifade eden Prof. Dr. Muazzez Garipağaoğlu, besinlerde çok az bulunan, güneş ışığı vitamini olarak bilinen D vitamininin, güçlü bir bağışıklık sistemi için vazgeçilmez olduğunu ekledi. Ülkemizde yetersizliği/eksikliği yaygın (yüzde 90) olan D vitamininin, güneş ışınlarının az olduğu sonbahar ve kış mevsimleri gibi kırılgan dönemlerde, doktor reçetesi ile destek şeklinde ya da D vitamini ile zenginleştirilmiş besinlerle vücuda alınabileceğini belirtti.

 

GÜÇLÜ BİR BAĞIŞIKLIK İÇİN SAĞLIKLI BESLENMENİN ALTIN KURALLARI

 

Prof. Dr. Muazzez Garipağaoğlu, güçlü bir bağışıklık için sağlıklı beslenmenin altın kurallarını şöyle sıraladı: Günlük enerji (kalori) alımına özen gösterin.  Enerjinin fazla alınması şişmanlığa, az alınması zayıflığa, yetersiz beslenmeye neden olur. Bunun için yediğiniz besinlerin miktarlarını ve ne kadar hareket ettiğinizi, yani enerji ihtiyacınızı gözden geçirin. Doymuş yağ (oda ısısında katı yağlar) ve şeker içeren besinlerden gelen enerjiyi azaltın. Düzenli yiyin. Günlük beslenmenizi ortalama 4–6 öğün olacak şekilde planlayın. Üçün altındaki öğünler yetersiz beslenmenize, 6’nın üstündeki öğünler ise sık atıştırmalar nedeniyle şişmanlamanıza yol açabilir. Günde 2–3 litre (10–15 su bardağı) sıvı tüketmeye gayret edin.  Bunun için su, yeşil-siyah çay, ıhlamur, kuşburnu, ada çayı, karışık çay, ayran, kefir, soda, boza, salep, şalgam vb. içecekler tüketilebilir. Beslenmede çeşitliliğe özen gösterin. Çünkü vücudun karbonhidratlar, proteinler, yağlar, vitaminler, mineraller ve su olarak gruplandırılan 50’ye yakın türde besin ögesine gereksinimi vardır. Tek bir besin ile tüm bu öğeleri sağlamak mümkün değildir.  Ekmek çeşidi olarak doğal (rafine edilmemiş/işlenmemiş) undan yapılmış olanlarını tercih edin. Çünkü doğal undan yapılan ekmek, makarna, erişte gibi besinler pek çok vitamin, mineral ve lif açısından, doğal olmayanlara göre zengindir. Bu özellikleri ile rafine edilmemiş tahıllar kardiyovasküler hastalıklar, şişmanlık, kabızlık ve kansere karşı koruyucudurlar. Doğal bir tahıl ürünü olan bulgur da sık sık tüketilmelidir. Bol miktarda sebze ve meyve yiyin. Meyveler, özellikle de sebzeler düşük kalori içerdiklerinden dolayı şişmanlıktan, zengin lif içeriklerinden dolayı kabızlık ve kanser dâhil birçok bağırsak hastalıklarından, pek çok çeşitteki aktif öge içerdiklerinden dolayı da yine bazı kanser türleri, kardiyovasküler hastalıklardan koruyucudurlar.  Bu nedenle her gün 2–3 orta boy meyve, 3–4 porsiyon pişmiş ya da çiğ sebze tüketin. Özellikle yeşil, sarı, turuncu ve kırmızı renkli olanlarını, örnek vermek gerekirse,  koyu yeşil yapraklı sebzeler, havuç, kayısı, turunçgiller, böğürtlen, ahududu, kızılcık, kırmızı lahana, kırmızıbiber, kırmızı pancar, brokoli, domates, siyah üzümü tercih edin. Sebze ve meyvelerin mevsiminde üretilenlerini tercih edin. Örneğin yazın domatesi, karpuzu, kışın havucu, portakalı tüketin. Et tüketiminde, dana, tavuk, balık, hindi gibi çeşitliliğe özen gösterin. Kırmızı et ve tavuğun bir kısmını balık ile değiştirin. Haftada 3-4 kez yumurta yiyin. Protein, kalsiyum, demir, potasyum, lif açısından zengin olan kuru baklagilleri ihmal etmeyin.  Yağ tüketiminizi azaltın. Yemeklerinizde katı yağ yerine, sıvı yağları özellikle de zeytinyağını tercih edin. Yemeklerinizi pişirirken kızartmalardan kaçının. Çünkü kızartma sırasında yüksek ısıda sürekli yanan yağların kanser oluşturma riski yüksektir. Şeker ve şekerli besinleri çok sık tüketmeyin. Şeker vücuda sadece kalori verir. Fazla tüketildiğinde şişmanlığa ve diş çürümesine neden olur. Tuz tüketiminizi gözden geçirin. Tuzun fazla tüketilmesi ileri dönemde yüksek tansiyona yol açabilir. Bu nedenle tuzluğu masadan uzak tutun. Yemeklerin tadına bakmadan tuz eklemeyin. Yemeklerin tadını tuz yerine baharatlarla zenginleştirin. Mutfağınızda ev yapımı besinleri tercih edin, hazır olanlarından (çorbalar, meyve suları, köfteler, et-tavuk suyu tabletleri vb.) uzak durun. Çünkü hazır besinlerin besleyici değerleri düşüktür. Katkı maddeleri içerebilirler. Tuz oranları yüksektir. Yiyeceklerinizi fırın, ızgara, haşlama ve buğulama gibi sağlıklı pişirme yöntemlerini kullanarak hazırlayın.”

 

Haber / Erdal AYDIN

  

Etiketler:
Gönder Yazdır Yorum Yap Facebook Twitter FriendFeed Google
   YORUMLAR
   YORUM YAZ
Adınız :
E-mail :
Başlık :
Yorumunuz :
Güvenlik Kodu
:

   DİĞER HABERLER
  YAZARLAR
GÜNÜN GAZETE MANŞETLERİ
Akşam Gazetesi Cumhuriyet Gazetesi Dünya Gazetesi Fanatik Gazetesi Fotomac Gazetesi
Gunes Gazetesi Haberturk Gazetesi Hurriyet Gazetesi Milli Gazete Milliyet Gazetesi
Posta Gazetesi Radikal Gazetesi Sabah Gazetesi Sozcu Gazetesi Star Gazetesi
Takvim Gazetesi Türkiye Gazetesi Vatan Gazetesi Vakit Gazetesi Yeni Çağ Gazetesi
ANKET
Size en çok güven veren siyasi isim kimdir?
Recep Tayyip Erdoğan
Kemal Kılıçdaroğlu
Devlet Bahçeli
Meral Akşener
Temel Karamollaoğlu
Ahmet Davutoğlu
Ali Babacan
Mustafa Destici
Muharrem İnce
Mustafa Sarıgül
Doğu Perinçek
Hiçbiri
Arsa satışı, mecliste tansiyonu yükseltti
Çerkezköy’de 24 saatlik su kesintisi uyarısı
KTSO Başkanı Ilık’tan Biyoteknik A.Ş.’ye ziyaret
Sathi kaplama yol yapım çalışmaları tamamlandı
Elif Nur Solaklar Hayır Çeşmesi ve Park 22 açıldı
Bakan Bilgin’e yüzde 1 barajını sordu
Dereceye giren öğrenciler ödüllerini aldı
Sağlıklı yaşam, sağlıklı çevre ile mümkün
Kamu ihale mevzuatı eğitimi düzenlendi
Öğretmenlere müjdeli haber
Hekimlere ek gösterge zammı Meclis'ten geçti
Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati oldu
Şehit Rıza Koşar Konferans Salonu açıldı
Marmara Haber Gazetecilik Ajans Ofset Marbaacılık Reklam Organizasyon San. ve Tic. Ltd. Şti
Fevzi Paşa Mahallesi Fevzi Paşa Caddesi No:89 Çerkezköy / TEKİRDAĞ
Tel: 0 282 725 26 10 - 725 26 80 Fax: 0 282 725 26 44
e-mail: haber@marmarahaber.com.tr

Künye    Reklam    Bize Ulaşın
sanalbasin.com yesidir