Ara kademe yöneticiler neden bu kadar önemli?

Çerkezköy Ticaret ve Sanayi Odası tarafından düzenlenen "Mavi-Gri Yaka Takım Liderliği" konulu eğitime katılan eğitmen Ali Coşkun, "Ara kademe yönetici kimdir, işletmelerde yönetsel yaklaşÄ?

GÜNDEM 9.04.2019 15:11:00 0
Ara kademe yöneticiler neden bu kadar önemli?

Çerkezköy Ticaret ve Sanayi Odası tarafından düzenlenen eğitimler kapsamında bugün de “Mavi-Gri Yaka Takım Liderliği” konulu eğitim verildi.

 

İŞLETMELERDE YÖNETSEL YAKLAŞIMLAR

 

Çerkezköy Ticaret ve Sanayi Odası Konferans Salonu’nda saat 13:30’da düzenlenen eğitimde konuşan eğitmen Ali Coşkun, ara kademe yöneticilerin tanımını yapmasının ardından işletmelerde yönetsel yaklaşımları anlattı. 1908’de üretimde Henry Ford’un geliştirdiği Ford teorisinin ortaya çıktığını söyleyen Coşkun, “Ford teorisinde üretimde otomasyona geçiliyor. Maliyetler düşürülüyor. İşçi ücretleri yükseliyor. O dönemde insana makine odaklı bakılıyor” dedi. 1950’lerde David Osborn’un “Beyin fırtınası”nın ortaya çıktığını kaydeden Coşkun “Bu yaklaşım ilk kez düşünme yöntemini sistematik bir forma soktu. İlk defa yaratıcılık ortaya çıktı. Bir zamanlar işletmelerde en önemli araçtı. Bugün hala strateji geliştirmede bir aşama ve araç olarak kullanılıyor. Ancak tek başına kurtarıcı olmaktan artık çok uzak” dedi.

 

“İLK DEFA STRATEJİK PLANLAR ORTAYA ÇIKTI”

 

1960’larda McGregor’un “X-Y teorisi”ni ortaya attığını kaydeden Ali Coşkun “Bu teoriye göre X tipi yöneticiler otokratik, Y tipi yöneticiler demokratiktir. Buradaki mantık ‘yönetimde uyumu başarırsak pazardaki rekabeti de başarırız ve büyürüz’. Bu yıllarda insan, algı olarak makine olmaktan çıkıyor” bilgisini verdi. 1970’lerde Drucker’in “Hedeflerle yönetim” yaklaşımının ortaya çıktığını kaydeden Coşkun “İş hayatının belirsizliklerini ve ortam değişkenliğini dikkate almaması en büyük zaaftı. İlk defa stratejik planlar ortaya çıktı” dedi. 

 

“YAŞAYABİLMEK İÇİN UYGULANMASI GEREKEN BİR YÖNTEM”

 

1980’lerde Japonların “Toplam Kalite Yönetimi” anlayışını ortaya attığını söyleyen Coşkun, “Toplam Kalite Yönetimi bir Japon mucizesiydi. Rekabette öncülüğü yakalamanın sırrıydı. Şimdi ise yaşayabilmek için uygulanması gereken bir yöntem” dedi.  1990’larda da “Değişim Mühendisliği” anlayışının geldiğini ifade eden Coşkun, ara kademe yöneticilerden başlıca nelerin beklendiğini de şöyle sıraladı: “Planlama, kontrol ve takip etme, değerlerin yayılımı, öncülük, eğitim verme, bütçe ve maliyet yönetimi, sorun çözme, yaratıcılık, yenilikçilik, organize etme, hedef oluşturma, delegasyon, motivasyon, performans değerlendirme, iletişim ve ilişki yönetme, arabuluculuk, strateji belirleme” 

 

ARA KADEME YÖNETİCİNİN ROLLERİ

 

Ara kademe yöneticinin rollerini de ‘bireylerarası roller’, ‘bilgilendirme rolü’ ve ‘karar alma rolü’ olarak açıklayan Coşkun, yönetimin 3 temel adımını da ‘analiz’, ‘etkin iletişim’ ve ‘yönlendirme’ olarak açıkladı. Coşkun “Ara kademe yöneticiler neden bu kadar önemli? Karar verme, bilgiyi yayma ve temsil niteliği. Ara kademe yöneticiler için kritik bilgiler için iletişim ve ilişki yönetimi (ast, üst ve yatay hiyerarşi). Makamsal güç mü kişisel güç mü? Doğru yönetim için etkin ifade yönetimi (dinleme becerileri). Proaktif davranış ile sorunu oluşmadan çözebilme. Ara kademe yönetici olarak “mentorluk becerisi”. Zaman yönetimi ve planlama. Delegasyon, takip ve kontrol” konularında da bilgiler verdi.

 

Haber / Gülveren ALTUNOĞLU