'Faturanın yol-bakım ekibine kesilmesi hakkaniyetle bağdaşmıyor'

CHP Tekirdağ Milletvekili İlhami Özcan Aygun, tren kazasındaki Bilirkişi Raporu'nda tüm faturanın yol-bakım ekibine kesilmesinin hakkaniyetle bağdaşmadığını belirterek "Nitekim Raporda; TCDD'd

GÜNDEM 13.10.2018 16:50:00 0

Cumhuriyet Halk Partisi Tekirdağ Milletvekili İlhami Özcan Aygun, “Çorlu tren kazasındaki Bilirkişi Raporu TCDD Yönetimini aklarken, kurumda bilimin gerekliliklerinin yerine getirilemediğini, kalifiye uzman olmadığını, sözde dönüşümün gerçekleşemediğini gizleyememiştir” dedi.

 

“TCDD YÖNETİMİNİ KUSURLU BULMAMASI SKANDALDIR”

Bilirkişi Heyeti’nin tüm eksiklikleri sıralarken, TCDD Yönetimini aklayıp, sorunun mevzuattan kaynaklandığını öne sürmesi ama kazanın tüm faturasını yol-bakım onarım ekibine kesmesinin adil ve hakkaniyetli olmadığını kaydeden Aygun, “TCDD Yeniden yapılanmasında meteorolojik verileri alıp işleyecek tek bir uzmanın olmadığı, Osmanlı’dan kalma menfezin dolgusunun günün koşullarına göre 135 yıldır yenilenmediği, tüm ihalelerde bu güçlendirmenin es geçildiği Bilirkişi Raporu ile kayıtlara geçmiştir. Ne var ki Bilirkişi Heyeti’nin TCDD’deki tüm ihmalleri ortaya koyup, TCDD Yönetimi’ni kusurlu bulmaması skandaldır” dedi.

 

“İHMALLER ZİNCİRİNİ GİZLEYEMEDİ”

Çorlu Sarılar Mevkii’nde 8 Temmuz 2018 tarihinde meydana gelen, 25 kişinin yaşamını yitirdiği, yüzlerce vatandaşın yaralandığı tren faciasına ilişkin Bilirkişi Raporu’nun hazırlandığını söyleyen Aygun, “İstanbul Üniversitesi’nden Prof. Dr. Binboğa Sıddık Yarman, İstanbul Gelişim Üniversitesi’nden Prof. Dr. Mustafa Karaşahin, Namık Kemal Üniversitesi’nden Araş. Gör. İnşaat Yüksek Mühendisi Engin Bıçakcı, İnşaat Mühendisi Hakan Bozbulut, ve Serbest Makina Mühendisi Bedri Duman’dan oluşan 5 Bilirkişi Heyeti, nihayet raporunu hazırlamış ve 8 Ekim 2018 tarihinde Çorlu Cumhuriyet Başsavcılığı’na sunmuştur. Bilirkişi Heyeti’nin 33 sayfalık Raporu’nda TCDD Yönetimi aklanmış ve tüm fatura Yol Bakım Onarım Ekibi’ne kesilmiştir. Bilirkişi Raporu, TCDD’deyi aklama çabalarına karşın ihmaller zincirini gizleyememiştir” dedi.

 

“ADLİ KONTROL ŞARTIYLA SERBEST BIRAKILDILAR”

Raporda; Halkalı 14 Demiryolu Bakım Müdürlüğü’nde Demiryolu Bakım Müdürü olan Turgut Kurt, Halkalı 14 Demiryolu Bakım Müdürlüğü Çerkezköy 143 Yol Bakım Şefliği’nde Yol Bakım Onarım Şefi olan Özkan Polat, Mayıs 2018 Senelik Umumi Muayene Raporu’nda imzası olan Köprüler Şefi Çetin Yıldırım, Halkalı 14 Demiryolu Bakım Müdürlüğü’nde Çerkezköy 143 Yol Bakım Şefliği’nde Hat Bakım ve Onarım Memuru olan Celaleddin Çabuk’un, “Kazanın meydana gelmesinde asli kusurlu” bulunduğunu söyleyen Aygun “Kusurlu bulunan 4 memur; adli kontrole tabi tutulması talebiyle 11.10.2018 akşam saatlerinde Sulh Ceza Mahkemesi’nde ifadeleri alındıktan sonra adli kontrol şartıyla serbest bırakıldı” dedi.

 

“HAKKANİYETLE BAĞDAŞMIYOR”

Bazı üyeleri TCDD’ye danışmanlık yapan ve kaza yapan hattın sinyalizasyon ihalelerini alan şirketlerde görev alan Bilirkişi Raporu’nda, tüm faturanın yol-bakım ekibine kesilmesinin hakkaniyetle bağdaşmadığını söyleyen Aygun “Nitekim Raporda; TCDD’deki ihmaller, büyük organizasyon hataları TCDD Yönetimi’ni aklama çabasına karşın gizlenememiştir. Hatalar sıralanırken, TCDD Yönetimi’nin değil, “mevzuatın” suçlanması bilimsellikle bağdaşmamaktadır. Rapor, bu haliyle kazada yaşamını yitiren aileleri incitirken, Yönetim Kademesi’ne dokunulmaması nedeniyle yeni kazaların da önüne geçemeyecektir. Çünkü hatalar, yönetimden başlamaktadır. Raporda, TCDD’deki dönüşümün başarısız olduğu, devlet kurumları arasında koordinasyon olmadığı ortaya konmaktadır” açıklamasını yaptı.

 

“TCDD YÖNETİMİNİN HATASIDIR”

Raporun sonuç bölümünde, ‘TCDD dönüşümünü tamamlayamaması, Meteoroloji ile TCDD arasında koordinasyon yapısının olmaması, yeni gelişen hat izleme ve demiryolu yapım teknolojilerinin henüz etkin bir şekilde kullanılamaması, kaliteli personel sayısının yetersizliği mevzuattan kaynaklanan eksikliktir’ denilerek, TCDD üst yönetiminim aklandığını söyleyen Aygun, “TCDD Yönetimi, bu kazadan sorumlu tutulmayarak, kazanın sorumluluğunun tümüyle yol bakım onarım ekibine bırakılması skandaldır. Nitekim bugüne kadar çıkılan tüm ihalelerde kaza olan menfezdeki temizlik ve yenilenmenin es geçilmesi tümüyle TCDD Yönetimi’nin hatasıdır” dedi.

 

“TOPYEKUN BİR DEĞİŞİM ŞART”

Aygun “TCDD’de dönüşümün tamamlanamadığı tespiti yapılırken, kalifiye elemanların çok az olduğu bile itiraf edilirken, bilim ve teknolojideki son gelişmelerin dikkate alınmadığı, iklim değişikliği çerçevesinde menfez güçlendirmesinin dahi yapılmadığı itiraf edilirken, TCDD Yönetimi’nin mevzuat eksikliği gerekçesiyle aklanması kabul edilemez. TCDD’deki özelleştirme sürecinin kalifiye elemanları azalttığı gerçeği, AKP iktidarının büyük hatalarını ve bu kazadaki sorumluluğunu da özetlemektedir. Bilirkişi Heyeti’nde yer alan Prof. Dr. Binboğa Sıddık Yarman’ın Yönetim Kurulu Üyesi olduğu Savronik’in trenin devrildiği hattın sinyalizasyon ihalesini alması; Prof. Dr. Mustafa Karaşahin’in de kaza olan hattın yenileme projesi danışmanı olması dikkat çekicidir. Bu nedenle Rapor’da TCDD Yönetimi’nin aklanması açısından büyük soru işaretleri yaratmakta, vicdanları sarsmaktadır. CHP Tekirdağ Vekili olarak Bilirkişi Raporu çerçevesinde gerçek sorumluların yargılanması, TCDD Yönetimi’nin istifa etmesi gerekmektedir. Demiryollarında bundan sonra yeni kazalar meydana gelmemesi için topyekûn bir değişim şarttır” dedi.

 

Haber / Gülveren ALTUNOĞLU