İMO tren faciasıyla ilgili raporunu açıkladı

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası, Temmuz ayında Çorlu'da meydana gelen, 25 kişinin hayatını kaybettiği, 340 kişinin de yaralandığı tren faciasıyla ilgili inceleme ve değerlendirme raporunu açıkl

GÜNDEM 5.09.2018 19:03:00 0
İMO tren faciasıyla ilgili raporunu açıkladı

 

 

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası, Temmuz ayında Çorlu’da meydana gelen, 25 kişinin hayatını kaybettiği, 340 kişinin de yaralandığı tren faciasıyla ilgili inceleme ve değerlendirme raporunu açıkladı.

“SUÇLU YAĞMUR DEĞİL”

İnşaat Mühendisleri Odası Başkanı Cemal Gökçe'nin açıkladığı raporda, demiryolu hattını tarım arazilerinden geçtiği ve tarım arazilerinin geçtiği yerlerde zeminin taşıma gücünün zayıf olduğu vurgulanarak, kazadan önce de bölgenin yağmur yağışı aldığı ifade edildi. Raporda “İlk belirlemelere göre ciddi bir ihmal var. Demiryolu hattı yapılırken göçme, çökme ve tabaka kayması ve boşalması ile ilgili bilgiler dikkate alınmamıştır. Ayrıca yağan yağmurlar dikkate alınarak gerekli olan bakım ve kontrollerin yapılmadığı, bu kazanın sadece en son yağan yağmurlara bağlanmaması gerektiğinin bilinmesini de istiyoruz. Suçlu yağmur değildir. Yapanlar, yaptıranlar ve yapılmış olan yapıları denetlemeyenlerdir” denildi.

“BENZER OLAYLARIN MEYDANA GELMESİ KAÇINILMAZDIR”

Raporda, Çorlu'daki kazanın yolcu treninin raydan çıkmasıyla meydana geldiği belirtilerek, “Söz konusu hattın demiryolu altyapısına ilişkin zayıflıkları ve denetim eksiklerini gözler önüne sermiştir. Bölgede olaydan önceki günlerde görülen kısa süreli şiddetli yağışlar, yol ve altyapı tesisleri denetiminin sıklaştırılması için önemli bir işaret sayılmalıydı; ancak, bu verinin yeterince değerlendirilmediği anlaşılıyor.  Olayda ön planda olan üstündeki dolgu boşalan menfez, trenin raydan çıkmasında doğrudan etkili olmayıp, buradan geçerken şiddetli sarsıntı hisseden makinistlerin seri fren yapmasına neden olmuştur. Trenin normal fren yapması ya da fren uygulamaması halinde, yoluna raydan çıkmadan devam etmesi muhtemeldi. Özel durumlarda treni kısa mesafede durdurmak için uygulanan seri fren, trenin frenleme işlevlerinden biridir. Kurplu kesimlerde (dönemeçlerde) uygulanması güvenlik nedeniyle tavsiye edilmezken, yolun doğru kesimlerinde (aliymanlarda) uygulanmasında bir sakınca bulunmamaktadır. Altyapısı ve üstyapısı yeteri kadar iyi durumda olmayan demiryolu hatlarında uygulanan seri fren, üstyapıda burkulma gibi çeşitli geometrik bozulmalara neden olabilmektedir. Çorlu`daki olayda, uygulanan seri fren raylarda burkulmaya yol açtığı için trenin raydan çıktığı değerlendirilmektedir. Olaydan sonra menfez dolgusunda ve menfezden sonraki hat kesiminde yapılan onarım işlerinin tekniğine uygun yapılmadığı yerinde gözlemlenmiştir. Bu koşullarda, aynı yerde benzer olayların meydana gelmesi kaçınılmazdır” ifadeleri yer aldı.

Haber / Şaban KARDEŞ