Trakya'daki il, ilçe ve beldelerimizi tanıyalım...

Tekirdağ'ın yeni ilçelerinde ERGENE

KÜLTÜR SANAT 8.02.2015 17:01:00 0
Trakya

Tekirdağ’ın yeni ilçelerinden olan Ergene ilçesi 06.12.2012 tarih ve 28489 sayılı Resmi  Gazetede yayımlanan 6360 Sayılı on dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde değişiklik yapılmasına dair kanunun 2. Madde (26) bendi gereği Tekirdağ ilinde, Marmaracık Belediyesi merkez olmak üzere ekli (18)  sayılı listede belirtilen Çorlu İlçesi Sağlık ve Yeşiltepe mahalleleri, Marmaracık, Misinli, Ulaş ve Velimeşe beldeleri ile 10 Köyün birleştirilmesi ile oluşan ilçedir.2013 Yılında 6360 Sayılı Büyükşehir Yasası kapsamında Tekirdağ İlinin Büyükşehir statüsüne kavuşması ile, Çorlu İlçesinden Sağlık Mahallesi, Yeşiltepe Mahallesi, Marmaracık, Misinli Ulaş ve Velimeşe Beldesi ile Ahımehmet, Bakırça, Esenler, İğneler, Karamehmet, Kırkgöz, Paşaköy, Pınarbaşı,Vakıflar ve Yulaflı Köyü ayrılarak Marmaracık Beldesi Merkez olmak üzere Ergene İlçesi kurulmuştur.

TARİHÇESİ

 Osmanlı Rus savaşından sonra balkanlardan (Bulgaristan-Yugoslavya) göç edenlerin yerleşmesiyle kurulmuştur. 1877-1878 Osmanlı Rus savaşında   Osmanlı Devletinin ruslar karşısında yenilgiye uğraması ve balkanlarında elden çıkmasıyla orada ki Türklerin bir kısmının geriye dönmeleriyle Trakya da birçok yerleşim alanı oluşmuştur. Bunlardan biride şimdiki Ergene İlçe merkezinin bulunduğu ve ilçe olmadan önce Çorlu’nun beldesi olan Marmaracık’tır.

ERGENE’NİN COĞRAFİ DURUMU

 Ergene İlçesi genellikle düzlük bir araziye sahip olup, toprakları verimlidir. Ergene Türkiye’nin kuzeybatı  (Trakya) bölgesinde olup, 41 derece, 07 dakika 30 saniye doğu boylamı, 27 derece, 45 dakika, 00 saniye kuzey enlemi arasındadır. Denizden yüksekliği 150-180 metre arasında olup trakyanın merkezi bir yerinde olup, yüzölçümü 450 km2 dir.İç kesimde yer alması ve karasal iklim hakim olması nedeniyle, yazları kurak ve sıcak, kışları ise yağışlı ve soğuktur. Trakya’ da en az yağış alan bölgedir. Yağışların % 20 si İlkbahar, % 10 u yaz, % 30 u Sonbahar ve % 40 ı kış mevsiminde düşmektedir. Ortalama rüzgarın yönü Kuzey-kuzey doğudur ve rüzgarın hızı 3.6 m/sn. ye kadar yükselir. Bu rüzgarlar fazla yağış getirmezler. Nemli hava kütlelerini getiren ve yağışa neden olan rüzgarlar güney ve güneybatı yönlü Lodos ve Kıbledir. Karayel ise soğuk hava dalgasını getirerek kar yağışına sebep olur. Yıllık sıcaklık ortalaması 12.6 C., en yüksek sıcaklık ortalaması 18.2 C., en düşük sıcaklık ortalaması 8.1 C. dir. Çorlu Karadeniz ile Akdeniz arasında yer aldığı için bu iklim bölgelerinin etkileri altında kalır. Kuzeyden inen soğuk hava kütleleri ile güneyden Akdeniz ve Ege den gelen nemli, ılık hava akımları bölge iklim yapısını belirlediği görülmektedir.

 EKONOMİSİ SANAYİ VE TARIMA DAYALI

Ergene İlçesinin  Ekonomisi sanayiye ve tarıma dayalıdır. Hayvancılık eskiye nazaran önemini kaybettiği görülmektedir. Ergene ve çevresi ülkemizde sanayileşmenin en hızlı geliştiği bölgelerin başında gelmektedir. İlçede  (2) Adet Banka bulunmaktadır.Göç nedeniyle ilçede inşaat sektörü de so yıllarda canlı durumdadır. Kamu kesiminde çalışan Askeri ve Sivil personel dışında ticaretle uğraşanlar, esnaflık yapanlar, fabrikatörler gelişmiş durumdaki küçük sanayi işleriyle uğraşanlar ilçe ekonomisinin temelini oluşturmaktadır.

ULAŞIM

Ergene Karayolu Konumu itibariyle D-100 Edirne-İstanbul Karayolu üzerine kurulmuş olan İlçedir.Tekirdağ İline (47) Km., İstanbul İline (125) Km., Edirne İline (134) Km., Kırklareli İline (108) Km., Çerkezköy İlçesine (25) Km., Marmaraereğlisi İlçesine (38)Km., Muratlı İlçesine (36) Km., Hayrabolu İlçesine (73) Km., Lüleburgaz İlçesine (45) Km. mesafededir. 2. Demiryolu İstanbul’u Avrupa’ya bağlayan İstanbul-Edirne Demiryolu ilçe merkezinden geçmekte olup, Demiryolu ile ilçemiz İstanbul’a (153) km., Edirne’ye (145) km., Kapıkule sınır kapısına (165) km., Uzunköprü Yunanistan sınırına (119) km. mesafededir. 2014 yılık altı ayı itibariyle yük taşıma geliri (2.343.638,80) TL,yolcu taşıma geliri ise (00,00) TL. olmak üzere toplam (2.343.638,80) TL.dir. yolcu trenleri Romanya (Bükreş), Kapıkule, Yunanistan (Pityon) dan İstanbul yönüne, İstanbul’dan Yunanistan (Pityon), Kapıkule, Romanya (Bükreş) yönüne olmak üzere günde (2) sefer yapmaktadır. Arazinin düz olması, kara ve demiryolu ulaşımına büyük kolaylık sağlamaktadır. 1993 yılında tamamlanan ve 1994 yılında Çerkezköy yolu üzerinde bağlantısı sağlanan TEM Otoyolunun hizmete girmesiyle İstanbul-Ergene arasındaki mesafe oldukça kısalmıştır. 

 ERGENE’DE TEKSTİL VE BOYA FABRİKALARI AĞIRLIKTA

 Özellikle 1980 yıllarda  başlayan sanayileşme süreci ile birlikte tarihsel olarak tarımın egemen olduğu ilçede sanayileşme ön plana çıktığı görülmektedir. Ergene’de İşgücü bakımından tekstil ve boya fabrikaları çoğunlukta olup, ilk sırayı aldığı görülmektedir. Bu fabrikalarda çalışanların % 53.86 sını teşkil etmektedir. Yer altı suyunun yüzeye yakın olması, bol su kullanan tekstil için ideal bir bölgede olan Ergene, Tekstil Firmalarının ilgisini çekmiştir.

Hazırlayan/Seyit SÜREN